اولین نکته برای نگهداری از ظروف پلاستیکی این است که از اسفنج‌های پلاستیکی برای شستشوی ظروف استفاده نکنید. زیرا نه تنها به آنها آسیب می‌رساند. بلکه ممکن است بوی اسفنج را به خود جذب کند. بعد از استفاده از محتویات ظروف پلاستیکی، بلافاصله آن را بشویید یا حداقل آن را در آب غوطه‌ور کنید . برای حفظ بوی خنثی پلاستیک، بعد از شستشو یا نمک بپاشید یا با جوش شیرین و آب آن را مالش دهید. همچنین سرکه و آب‌لیمو علاوه بر سفید کردن ظروف پلاستیکی، یک راه حل مناسب برای ضد عفونی کردن و رفع بوی نامطبوع به شمار می‌روند.

اگر قرار است ظروف پلاستیک را در ماشین ظرفشویی بشویید، قبل از هر چیزی توجه داشته باشیدکه در برچسب آن‌ها قید شده باشد که قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند و یا در کف ظرف علامت شستشو در ماشین ظرفشویی حک شده باشد. نکته بعدی اینکه از قوی‌ترین برنامه ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث تغییر شکل این دسته از ظروف شود. ظروف پلاستیکی را در قسمت بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید تا در تماس مستقیم با جت آب گرم قرار نگیرند.

برای از بین بردن هاله‌های نارنجی یا زرد ظروف پلاستیکی که بر اثر نگهداری  مواد غذایی به وجود آمده‌اند بهترین راه استفاده از آب و سرکه سفید به نسبت مساوی است که پس از ترکیب، محلول را درون ظروف مورد نظر ریخته و بسته به میزان غلطت لکه ظروف، به مدت 30 دقیقه و یا بیشتر زمان دهید و سپس بشویید. راه دوم برای ازبین بردن لکه‌ها استفاده از سفیدکننده یا وایتکس است. به این صورت که یک قاشق غذا خوری سفیدکننده را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و در ظرف مورد نظر ریخته و نیم ساعت زمان بدهید تا خیس بخورد. سپس به خوبی ظرف را آبکشی نمایید. استفاده از خمیر دندان هم میتواند راهکار مناسبی برای از بین بردن لکه ها باشد. کمی خمیردندان را بر روی یک اسفنج بریزید و سپس روی مکان مورد نظر بکشید. با تکرار حرکات کوچک و دایره‌ای همه قسمت های زرد شده را پوشش دهید. بعد از مدتی خمیر دندان را نیز پاک کنید.

برای از بین بردن بوی نامطبوع ظروف پلاستیکی که به دلیل استفاده بلند مدت از ظروف به وجود می‌آید میتوان مقداری آب لیمو داخل ظرف ریخت یا یک قاچ لیمو در ظرف گذاشت. چون اسید سیتریک یک پاک کننده قوی بو است. همچنین به منظور رفع بوی ظروف میتوان یک قطعه ذغال تهیه شده از چوب طبیعی را به مدت 48 ساعت درون ظرف قرار داد. از دیگر راهکارها برای رفع بوی نامطبوع ظروف پلاستیکی شستشوی ظرف به وسیله اسفنج آغشته به آب گوجه فرنگی، گذاشتن ظرف در معرض جریان هوا و نور خورشید، استفاده از پودر قهوه و ریختن آن در ظرف پس از شستشو و به مدت دو الی سه روز، استفاده از محلول آب و وانیل و ریختن آن در ظرف به مدت یک شبانه روز می‌باشند.